Muziek met een verhaal
Concerto d’Amsterdam is sinds vele jaren actief op de Nederlandse en buitenlandse podia, zowel in eigen programma’s als in samenwerking met andere disciplines. Het orkest bestaat uit een groep gedreven musici die zich hebben gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. De focus ligt op de zeventiende en achttiende eeuw en de musici spelen op instrumenten uit die tijd of kopieën daarvan. Naast het samenwerken met koren speelt Concerto d’Amsterdam ook regelmatig mee in operaproducties op bijzondere locaties, zoals de uitvoering van Orfeo ed Euridice op de vijver van Paleis Soestdijk.
Concerto d’Amsterdam zoekt altijd naar het verhaal achter de muziek, hetgeen zich uit in het gebruik van theatrale elementen, variërend van gesproken woord tot muziektheater. Het orkest werkte samen met solisten en dirigenten als Richard Egarr, Elizabeth Wallfisch, Emma Kirkby, Michael Chance, Claron McFadden, Lynne Dawson, Johannette Zomer, Nico van der Meel, Barbara Hannigan, Alfredo Bernardini, Lucy van Dael en vele anderen.
Afhankelijk van het programma wisselt het orkest van samenstelling: van een kleine strijkersbezetting tot aan een klassiek orkest. Concertmeester is de Italiaan Stefano Rossi. Deze virtuoze barokviolist opereert als primus inter pares. Hij voert het orkest aan en geeft leiding met zijn meeslepende en communicatieve vioolspel, maar tegelijkertijd is hij net als alle andere musici onderdeel van het collectief.
Wat doen we
Barokorkest Concerto d’Amsterdam geeft in wisselende bezettingen jaarlijks ruim dertig concerten van verschillende aard. Veel concerten vinden plaats in samenwerking met koren, dirigenten en zangsolisten, waarbij vooral de vocale meesterwerken van Bach en Händel op het programma staan. Een belangrijk onderdeel van het succes van deze projecten is de heldere communicatie tussen de musici, de dirigent en de solisten. Artistieke beslissingen ontstaan in wederzijds overleg en op een natuurlijke manier. Alle betrokkenen op het podium streven samen naar de ideale interpretatie van de partituur. Naast de verschillende koorprojecten programmeert Concerto d’Amsterdam ook eigen programma’s, vaak in samenwerking met instrumentale of vocale solisten. Ook werkt het orkest regelmatig mee aan bijzondere muziektheatrale producties en educatieprojecten.
Samenwerking met koren
Concerto d’Amsterdam is bekend van uitvoeringen van muzikale meesterwerken voor koor en orkest uit de zeventiende en de achttiende eeuw, zoals de Matthäus Passion, de Johannes Passion, het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe van Johann Sebastian Bach en de Messiah en andere oratoria en opera’s van Georg Friedrich Händel. Concerto d’Amsterdam werkt vaak samen met succesvolle kleinere koren zoals Consensus Vocalis en het Deventer Vocaal Ensemble van Klaas Stok, Cantatrix, Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerkoor. In 2015 sloot Concerto d’Amsterdam in juni het seizoen af samen met The Sixteen onder leiding van Harry Christophers met de indrukwekkende 54 stemmige Missa Salisburgiensis van Heinrich Ignaz Franz von Biber, tijdens de opening van de Koorbiënnale 2015 in Haarlem.
Uniek muziektheater
Naast het standaard koorrepertoire werkt Concerto d’Amsterdam ook vaak mee aan operaproducties op bijzondere locaties. In 2011 en 2012 speelde Concerto d’Amsterdam bijvoorbeeld in een productie van de Utrechtse Spelen de opera Orfeo ed Euridice van Gluck. Onder leiding van Hoite Pruiksma en in de regie van Jos Thie werden 66 voorstellingen gegeven op de vijver van Paleis Soestdijk. Andere voorbeelden zijn King Arthur (op locaties in een elektriciteitscentrale) en The Fairy Queen (een educatieproject) van Henry Purcell en Orfeo Aqua van Christoph Willibald Gluck (de opera Orfeo ed Euridice van Gluck bij zonsopgang op een Fries meer). Concerto d’Amsterdam speelt ook eigentijdse composities. In 2016 werkte het orkest mee aan de muziektheater-productie De Beeldenstorm van Peter-Jan Wagemans in de regie van Cilia Hogerzeil. Een vergelijkbaar project was het oratorium De toren van Babel van Hans Koolmees met Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en de première van de Friestalige Johannes Passy van Piet Bakker met Capella Frisiae en Hoite Pruiksma.
Eigen projecten
Concert d’Amsterdam organiseert ook concerten in eigen beheer, vaak in samenwerking met vocale en instrumentale solisten. Ieder seizoen speelt het orkest programma's onder de muzikale leiding van concertmeester Stefano Rossi. Andere mooie voorbeelden uit het verleden zijn bijvoorbeeld het project met drie countertenoren onder leiding van violiste Elizabeth Wallfisch en een Mozart-programma in Het Concertgebouw met Richard Egarr en sopraan Claron McFadden. Concerto d’Amsterdam werkte daarnaast ook samen met solisten en dirigenten als Emma Kirkby, Michael Chance, Lynne Dawson, Johannette Zomer, Nico van der Meel, Alfredo Bernardini, Lucy van Dael en vele anderen.