nlen

nieuws(brief)

Het Rampjaar 1672 - in muziek en verhalen

door Concerto d'Amsterdam en Geert Mak

 

Tournee door Nederland van 11 tot en met 27 november 2022

vr 11 november 20.00 uur – Kerkzaal EBG/Slot Zeist
za 12 november 20.15 uur – Bergkerk, Deventer
zo 13 november 15.00 uur – Martinikerk, Doesburg
vr 18 november 20.15 uur – Waalse Kerk, Amsterdam
za 19 november 20.15 uur – Koepelkerk, Sappemeer
vr 25 november 20.00 uur – Lutherse Kerk, Woerden
za 26 november 20.15 uur – Nieuwe Kerk, Den Haag
zo 27 november 15.00 uur – Theater De Maagd, Bergen op Zoom

Vanaf vrijdag 11 november gaat de tournee Het Rampjaar 1672 – in muziek en verhalen van start op diverse historische locaties in het land. Journalist, schrijver en 'geschiedverteller' Geert Mak neemt ons mee terug naar 1672, toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden van drie kanten bedreigd werd: vanuit Frankrijk door de Zonnekoning Lodewijk XIV, vanuit Engeland en vanuit de Duitse bisdommen van Keulen en Münster ('Bommen Berend').  Het volk was redeloos, de regering radeloos en het land reddeloos. 
Barokensemble Concerto d'Amsterdam, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk, speelt prachtige muziek uit die tijd van onder andere Sweelinck, Lully, Charpentier en Purcell. 
De tournee Het rampjaar 1672 – in muziek en verhalen is een afwisseling van muziek en verhalen in onderlinge verwevenheid.

Hieronder vindt u alvast een voorproefje:
https://youtu.be/mF4KuKxQAd4 (of klik op de foto)



Onder aanvoering van concertmeester Stefano Rossi speelt Concerto d’Amsterdam muziek uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en natuurlijk Nederland; muziek die een relatie heeft met het rampjaar 1672.

Programma
Jean-Baptiste Lully – Ouverture Ballet de la nuit (1653)
Heinrich Ignaz Biber – Battalia (1673)
Jan Pieterszoon Sweelinck – Mein junges Leben hat ein End (rond 1615)
Marc Antoine Charpentier – Ouverture Te Deum ('Eurovision Anthem') (1692)
Charles Avison – Concerto nr. 3 in d (1743)
Jean-Baptiste Lully – Ouverture Isis (1677)
Carel Hacquart – Sonate X uit Harmonia Parnassia (1686)
Henry Purcell – Ouverture O Come Ye Sons of Art (1694)

Concerto d’Amsterdam en Geert Mak laten in dit concert horen hoe Nederland zich in 1672 met moeite de Fransen van het lijf wist te houden, maar wel heel gemakkelijk door de knieën ging voor hun muziek. Muziek was voor Lodewijk XIV erg belangrijk. De Zonnekoning promootte kunst en cultuur tot meerdere eer en glorie van zichzelf en van Frankrijk. Dat betekende een enorme stimulans voor beeldhouw-, schilder- en bouwkunst én voor muziek. Hij droeg componisten op om muziekstukken voor hem te schrijven, en er werden veel concerten gegeven en toneelstukken opgevoerd. Vaak deed de koning daar zelf ook aan mee. Heel Europa vreesde de Franse koning, maar bewonderde tegelijkertijd zijn hofcultuur, een bewondering die grote gevolgen had voor de muziekgeschiedenis, maar bijvoorbeeld ook voor architectuur, meubel- makerij en kookkunst.

In Het Rampjaar 1672 – in muziek en verhalen zijn tekst en muziek onderling verweven om de op één na bloedigste oorlog op Nederlands grondgebied voelbaar te maken. Een verhaal (en zeker een verhaal van Geert Mak) kan ontroeren, verontrusten of verbazen, en de muziek voegt een prachtige dimensie toe aan dit verhaal.


 

 

 

 

 

 

 

 

Zodra een nieuwe nieuwsbrief uitkomt, wil ik die in mijn mailbox ontvangen.

mijn gegevens: